• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Har blivit erbjuden samlingslån - med usla förutsättningar

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
274
Poäng
447
De sa att jag hade en gjort en inbetalning till ett inkassobolag. Jag förklarade att samlingslånet ska till för att sanera ekonomin eftersom min framtida betalningsförmåga är god. Ikano gjorde inkomstverifiering = inga problem. Men ikanos hette inte PSD2. På PSD2 måste du mer ingående ange vilka lån och skulder du har och vad du betalar på dessa.
Jag förstår, hur långt tillbaka i tiden går de?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Det är svårt att veta men man kan gissa att det är årsinkomsten som de verifierar och då gissar jag 12 mån. Men som sagt man kan bara gissa då alla sådana kontroller är superhemliga enligt min tro.

Det enda som går att läsa på Collectors hemsida om PSD2 är följande;

PSD2
Det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) trädde i kraft den 13 januari 2018 och har i stora delar genomförts
i svensk lagstiftning genom ändringar i Lag (2010:751) om betaltjänster. Direktivet syftar till att utveckla
marknaden för elektroniska betalningar och samtidigt skapa förutsättningar för säkra och effektiva betalningar
– men också att öka konsumentens kontroll över sin egna kontodata. Därigenom möjliggörs för konsumenten
att genom så kallade kontoinformationstjänster eller open banking, begära ut sin kontodata från banker för
att dela denna med andra aktörer. Exempelvis med en kreditgivare som kan använda sådan data i kredit￾prövningssyfte.
Det är du som konsument som själv begär ut din data och bestämmer över hur denna ska delas. Du som
konsument måste därför lämna ditt samtycke till datainhämtning genom kontoinformationstjänsten, för
att datainhämtning ska vara möjligt. Collector använder Kreditz AB (”Kreditz”) som leverantör av konto￾informationstjänsten. Genom att godkänna delning av din kontoinformation med Collector via PSD2-data
samtycker du alltså till att Kreditz inhämtar den information som finns på de konton du godkänt delning av, för
Kreditz vidarebefordran till Collector. Via Kreditz bereds då Collector tillgång till de transaktioner som utförts
på de konton som omfattas av det lämnade samtycket. Därigenom möjliggörs en automatiserad verifikation
av de uppgifter om din ekonomi som du lämnar till Collector vid kreditansökan, vilket är ett led i Collectors
kreditprövning. Den data som du delar med Collector används alltså för att utföra kreditprövningen. Datan kan
även användas för analysändamål men då endast på en aggregerad nivå.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 003
Mottagna reaktioner
320
Poäng
517
Hej

Jag blev av med min sista anmärkning i fredags och har nu sökt samlingslån på 195.000 på Lendo. Tänkte vänta då jag har usla förutsättningar men chansade.

Inkomst: 513.000
Underskott 150 K
Uc risk 6,8 %
Ff : 10

Har fått 7 erbjudanden och vet inte vad jag ska välja. Hög ränta såklart på alla. Jag är rädd att snubbla på mållinjen och vill undvika kreditz mm då jag har inkasso inbetalningar.
Vilka av dessa ska jag isåfall välja?


Visa bilaga 3599

Visa bilaga 3600
Hur mycket har du i lån?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 311
Mottagna reaktioner
1 117
Poäng
897
Vad bra att du valde konsumentkredit. Hade dom 2019 och dom erbjöd amorteringsfritt första året. Då kan du spara, amortera på annat eller amortera hur du vill på konsumentkredit. De har också erbjudit att sänka räntan. Men detta var 3-4 år sedam
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Men underskott 150 000???
Ja alltså 2021 betalde jag skulder som legat hos kronofogden/inkasso i flera år. Fick inledande skuldsanering i slutet av 2020 men sen avslag. Jag löste sedan på annat sätt men räntan var på 150.000 kr.
 
Senast ändrad:

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 003
Mottagna reaktioner
320
Poäng
517
Ja alltså 2021 betalde jag skulder som legat hos kronofogden/inkasso i flera år. Fick inledande skuldsanering i slutet av 2020 men sen avslag. Jag löste sedan på annat sätt men räntan var på 150.000 kr.
Du har inte alls usla förutsättningar, belånad en 1/6 del av inkomst.Borde kanske vänta ut några ff men bättre förutsättningar än erbjudande
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp